donderdag 26 augustus 2010

Twee boefkes

Twee boefkes.

Omdat vriendin vandaag moest werken en geen opvang had op het kdv, mocht haar kleine man een hele dag bij ons spelen. Ik had  dus een tweeling, oftwel twee kleine boefkes.
Om 8.00 uur stond hij op de stoep. Ik kan je vertellen, twee dreumesjes van ongeveer 20 maanden en een hele regenachtige dag, is gezellig, maar ook vermoeiend.
We hebben met de auto's gespeeld, puzzels gemaakt, lekker fruit gegeten, af en toe even voor de tv gezet ( lang leve de teletubbies ), heel veel rommel gemaakt, ook weer keurig opgeruimd, samen geslapen, ,aan alles gezeten waar je niet aan mag komen ( tv, afstandbediening, telefoon, mobiel en alles wat knopjes heeft )gelijktijdig hun luiers volgeduwd, en koekjes gebakken.

Ze zien er niet zo geweldig uit, maar ze smaken heerlijk. Eigenlijk zijn de mannen nog iets te klein voor deze aktiviteit. Vriendje at het deeg al op en mijn kleine man wist ook niet goed wat hij met die homp aan moest. Maarja, het gaat om de gezelligheid en om de ervaring.
Ik werk op mijn kdv volgens het principe van Reggio Emilia. Hieronder het gedicht de 100 talen van het kind:


Het kind


Bestaat uit honderd

Het kind heeft

honderd talen

honderd handen

honderd gedachten

honderd manieren van denken

van spelen, van spreken.

Honderd, altijd weer honderd

Manieren van luisteren

Verwonderen en liefhebben

Honderd vreugden

Om te zingen

En te begrijpen

Honderd werelden

Om te ontdekken

Honderd werelden

Om te verzinnen

Honderd werelden

Om te dromen.

Het kind heeft honderd talen

(en nog honderd honderd honderd meer)

Maar ze pakken er negenennegentig af.

De school en de samenleving

Scheiden het hoofd van lichaam

Zij zeggen tegen het kind:

Dat hij zonder handen moet denken

Zonder hoofd moet handelen

Moet luisteren en niet praten

Moet begrijpen zonder vreugde

Alleen met Pasen en met kerst

Mag lief hebben en verwonderen.

Ze zeggen tegen het kind:

Ik geef je de al ontdekte wereld

en van de honderd

pakken ze er negenennegentig af.

Ze zeggen tegen het kind:

Dat werk en spel

Realiteit en fantasie

Wetenschap en verbeelding

Hemel en aarde

Verstand en droom

Dingen zijn

Die niet bij elkaar horen.



En dus vertellen ze het kind

Dat de honderd er niet is.

Het kind zegt:

ZEKER DIE IS ER WEL!

(Gedicht van Loris Malaguzzi, een van de oprichters van Reggio Emilia, uit; De honderd talen van kinderen
 
Ik krijg het gedicht er niet mooi op, maar de essentie zal wel duidelijk zijn.
 
Bij ons op het kdv is de weg ergens naar toe belangrijker dan het eindresultaat. Dus we zijn lekker Reggio bezig geweest.
Het was een fijne dag. Ook om te zien dat mijn klein manneke goed zijn speelgoed kon delen. Voorheen vond hij dat wat moeilijk. Alles was "mijn". Maar van vriendje kan hij veel hebben. Ook mijn aandacht werd goed verdeeld. Geen jaloerse gedoe, maar ieder zijn portie aandacht.
Nu is moeders moe, maar voldaan en sluit ik de dag af met een heerlijk wijntje en een goed boek.
Welterusten.

1 opmerking:

  1. Dat klinkt inderdaad als een vermoeiende dag. Wel leuk!

    Reggio heeft veel weg van mijn opvoedmanieren. Wist niet dat er een naam voor was. Ga me er eens in verdiepen!

    GroetKopka

    BeantwoordenVerwijderen