zaterdag 22 februari 2014

zelf eierkoeken bakken

Vinden jullie eierkoeken ook zo lekker? Ik wel, en mijn klein mannetje ook. Bij mijn schoonmoeder liggen altijd eierkoeken in de kast. Dus regelmatig wordt ons manneke volgestouwd met zo'n suikerbom! Even ter verduidelijking: mijn schoonmoeder is niet zo bekend met gezond eten. Ze zou eigenlijk heel gezond moeten eten vanwege haar gezondheid, maar dat kwartje valt nog niet.
Nu heb ik eens gelezen wat er allemaal in zo'n eierkoek zit:
tarwebloem
suiker
19% scharrelei
glucose-fructosestroop
plantaardige oliën ( raapzaad, kokos )
geleermiddel
glycerol
magere melkpoeder
rijsmiddel: E450, E500, E503
natuurlijke citroenaroma
tarwezetmeel.


Dat kan gezonder lijkt me. Ik googelde wat, vergeleek wat recepten en maakte als volgt heerlijke eierkoeken ( met dank aan Jacoline voor haar lekkere recept )

100 gram gezeefde speltbloem
75 gram kokosbloesemsuiker
2 eieren
beetje citroensap
snufje zout
1 theelepeltje bakpoeder

Klop de eieren met de suiker tot een luchtige massa.
Spatel daarna de gezeefde bloem met het zout en bakpoeder erdoorheen
klein beetje citroensap toevoegen.

10 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 175 graden.

Ik maakte ongeveer 6 koeken. Met een lepel schep je het mengsel op een bakplaat bekleed met bakpapier. Ze lopen nog iets uit, dus niet te dicht bij elkaar.

Ze zijn heerlijk. Verwacht geen hele zoete koeken zoals in de winkel. Maar ik vind ze zeker zo lekker. En....vrij van allerlei toegevoegde meuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten