donderdag 2 januari 2014

Mijn doelen voor 2014

Overal zie je mooie lijstjes voorbij komen met doelen voor het nieuwe jaar. Het vervelende van doelen is dat je je er ook aan moet houden natuurlijk. En nu ken ik mezelf redelijk goed; ik begin ergens enthousiast aan, maar maak het meestal niet af ( behalve die granny square deken, die kreeg ik dus mooi wel af ).
Toch wil ik me er aan wagen, en ga een paar doelen opschrijven. Op het einde van het jaar kunnen we dan eens af gaan vinken welk doel er gehaald is.

1. 52 spullen uit huis weggeven, weggooien of verkopen. We hebben echt teveel spullen vind ik zelf. We slippen nog eens dicht. Gisteren al 2 dingen weggedaan. Een stapel kleren die te klein, niet mooi of versleten waren. En kleine man heeft speelgoed afgestaan aan een Somalisch gezin. Chapeau voor hem. Want als je 5 bent is het best moeilijk om speelgoed weg te geven.

2. Weer starten met weekmenu's. Makkelijker met inkopen doen, kleine man wordt betrokken in het weekmenu en je hoeft 's avonds niet te verzinnen wat je nu weer gaat eten.

3. Regelmatig iets anders koken. M.a.w. eens een kookboek uitpluizen en iets maken wat je nog niet eerder heb gedaan.

4. Meer naar buiten. We hebben zo'n prachtig speelbos in de buurt waar kleine man zijn fantasie op los kan laten. Daar gaan we al regelmatig heen.

5. Elke maand een vast bedrag pinnen voor kleding, uitstapjes etc. Op =op. Ongemerkt pin je toch best veel per maand. Ik heb daar dan geen overzicht over. Met tastbaar bewijs in je portemonnee vind ik het makkelijker.

6. Milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen gebruiken. Ik doe mijn was inmiddels met Ecover. En misschien zijn er leuke huismiddeltjes om de rest van je huis schoon te krijgen.

7. Tradities inbouwen. Vroeger hadden we volgens mij meer tradities in het gezin. Voor een deel werd dat ook wel bepaald door bijv. de kerk. Met pasen, Kerstmis etc. ging je met het gezin naar de kerk. Ik ga al lang niet meer, heb er ook niet zo de behoefte aan, maar die tradities mis ik wel. Dat maakt voor mij het gezinsleven ook waardevol. Iets waar je als kind met positieve gevoelens naar terug kijkt. Een traditie hebben we al. In mei gaan we meestal met de trein naar een stad met kleine man, en is het Kindjesdag.

Misschien schiet me nog iets te binnen als ik andere blogs lees. Maar voor nu denk ik al een mooi lijstje om me mee bezig te houden.

Voor iedereen een heel fijn, gezond, inspirerend, creatief en liefdevol 2014




Geen opmerkingen:

Een reactie posten