woensdag 9 oktober 2013

spelen in het bos

Vanochtend zou het bewuste vriendje weer komen spelen. Zijn vader en moeder moesten werken, dus vroegen ze of hij even bij ons kon komen. Prima, maar ik had me dit keer wel voorbereid.
Ik hoopte zo dat het niet zou regenen, want ik wilde met de mannen naar het bos. Niet ver bij ons vandaan heb je een heel leuk speelbos, waar met natuurlijke materialen een speelplek is gecreëerd.

Hier moeten we zijn.

praten met elkaar op een grote afstand

paddenstoelen bekijken

twee vriendjes op weg naar het bos

kunst, onderdeel van een 4 seizoenen-speelbos

prachtige kunst


natuurlijke speelplek

hutten van binnen bekijken

kijken hoe goed ik kan klimmen

klimpalen

graven met een echte graafmachine

op wolvenjacht


lekker vies worden op de zwarte berg

nog een hut gevonden



natuurlijke kunst

volgens mijn manneke "de bewaker van het bos"

Het was heerlijk in het bos. Alle ruimte om te spelen en te ontdekken. Vriendje is dat niet gewend. Zijn moeder vindt een bos maar vies enz. Een openbaring voor het manneke. In het begin wel even gezegd dat het niet gewenst is dat alles kapotgeslagen moet worden. Met stokken probeerde hij op de kunstwerken te slaan. Daarna ging het goed en hebben ze hele verhalen verzonnen over wolvenjacht, draken enz. Ook het wachten op je beurt gaat veel beter als je letterlijk de ruimte hebt. 
Kinderen zouden zoveel meer de natuur in moeten kunnen gaan. Spelen wordt zoveel leuker als er een beroep wordt gedaan op je eigen fantasie. Daarom ben ik ook zo blij met deze plek vlakbij ons huis.
Nu ligt ons manneke moe, maar voldaan op de bank even een filmpje te kijken. Net heeft hij judo gehad, wat ook steeds beter gaat. Hij probeert steeds meer dingen en is trots als iets lukt.
Van het weekmenu had hij de erwtensoep gekozen. Hij heeft er wel van gegeten, maar is toch zware kost voor een manneke. Maar toch, zonder te mopperen is hij er aan begonnen en heeft er nog een boterhammetje achteraan gegeten. 

3 opmerkingen: