donderdag 25 augustus 2011

Low-budget koken, zindelijkheid en genieten

Vriendlief en ik hebben een gezamenlijke rekening voor de boodschappen, de kinderopvang, uitjes etc. dat ging altijd goed, totdat we een nieuw kinderopvang kontrakt kregen en we ineens een stuk duurder uit zijn. Niet normaal wat we elke maand naar de kinderopvang moeten brengen. Natuurlijk krijgen we kinderopvangtoeslag, maar dan nog is het een hele hap. Als ik met mijn Belgische collega's praat en hoor wat die betalen aan de kinderopvang, dan kan Nederland daar nog wat van leren. Ik werk zelf in de kinderopvang en weet hoe de begroting in elkaar steekt. Er zou gewoon meer geld vanuit de regering naar kwalitatieve goede opvang moeten. Maar dat is een heel ander discussiepunt.
Maargoed, de rekening was al aardig geplunderd, en ik had nog € 32,00 om voor deze week boodschappen te doen. Met wat we nog in de vriezer hadden liggen en een beetje creativiteit moest dat toch lukken.
Gisteren aten we boontjes die ongeveer € 0,38 cent koste. Ik had nog vis in de vriezer en aardappelen in de voorraadkast.
Vandaag pakte ik wat gehakt uit de vriezer, met een winterpeen, uien, knoflook, kippenbouillon, rode wijn ( een klein scheutje ) en tomatenketchup, maakte ik spaghetti ( met dank aan Sonja Bakker ). Hij smaakte goed. Zelfs kleine man smulde er van.

Kleine man is ook deze week begonnen met zindelijkheidstraining. Met het mooie weer loopt hij meestal in zijn blote kontje rond, en vandaag in zijn oefenbroekje. Ik vind het zo mooi, die pamperkontjes

Het gaat best goed. Hij plast al redelijk op het potje en ook poepen ( voor de Belgische lezers "kakken ") doet hij al af en toe op het potje. Met een beloningssysteem proberen we het te stimuleren. Kleine man wordt eind december 3, het zou mooi zijn als hij tegen die tijd luiervrij is.

En zo genoten we vandaag ook van het mooie weer. Alhoewel ik het ook wel plakweer vindt. De kat was ook aan het genieten.

Fijne avond.

3 opmerkingen:

  1. Best leuk, zo´n "budgetmaaltijd", ik deed er deze week ook aan. En ook al wordt het dan uit zuinigheid geboren, vaak vinden ze zulke maaltijden het lekkerst..... Moeten we misschien toch vaker doen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zie je maar... Met wat creativiteit kom je een hele eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja, want dat scheelt op je budget, luiers zijn enorm duur.
    Wel leuk dat creatieve koken......

    BeantwoordenVerwijderen