zaterdag 11 december 2010

he he, weekend.....

hè hè, weekend......

Tijd om dit weekend met zijn drieën de Kerstboom eens op te gaan zetten. Voor het eerst maakt kleine man het bewust mee. In de winkel roept hij nog wel waar Sinterplaas ( de letter K blijft moeilijk ) is, en de Kerstman is ook nog niet heel duidelijk voor hem, maar hij kent nu ook het woordje Kerstboom. Op het kinderdagverblijf waar ik werk en waar kleine man ook zit, staat al een mooie boom te prijken. Nu thuis nog.
Nu wil ik elk jaar iets moois in de boom kopen, speciaal voor kleine man. Dit jaar viel mijn oog op een return to sender hanger van de H.EMA.


Volgend jaar mag hij dan zelf iets uitkiezen. Dan wordt het een boom met betekenis, i.p.v. een gestylde boom rechtstreeks uit een boekje. Ik vind het belangrijk dat hij Kerst beleeft zoals ik het vroeger ook beleefde. Namelijk als een gezellig samenzijn met de mensen waarvan je houdt. Een fijne sfeer en oog hebben voor je medemensen. En niet als een commercieel feest, waarin je voor heul veul geld aan eten weggooit en heul veul kado's onder de boom kunt vinden.
Het enige verschil is dat wij vroeger naar de kerk gingen met Kerst, en dat dat nu niet gaat gebeuren. Kleine man is niet gedoopt en ook wij zijn niet praktiserend Katholieken meer.
Maar het was wel speciaal, de nachtmis. Je klasgenootjes zien in de Kerk, laat op mogen blijven, mooie muziek en een hele fijne Pastoor die mooi kon preken. Fijne herinneringen van vroeger.

2 opmerkingen:

  1. Grappig, zo'n zelfde stukje schreef ik deze week ook op mijn blog. Onze kinderen mogen ook elk jaar iets uitkiezen voor in de kerstboom. Inmiddels is het al een heel bont geheel, zo gezellig!!
    Veel plezier met het optuigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk popje! Zeker als het zo'n heerlijke betekenis krijgt als "het popje van de eerste bewuste Kerst-viering" ;o)

    Zou je ook niet "zomaar" met de kleine naar de mis willen gaan? Om er weer eens bij te zijn en het warme gevoel her te beleven? Het blijft toch iets wonderlijks...

    Heel erg dank trouwens voor je berichtje over het boek. Ik zal je er zo nog even een mailtje over sturen. Alvast dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen